Molenschot Fotografie
Image default
Gezondheid

Last van paniekaanvallen? Dit kun je doen!

Als je in paniek bent, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te helpen om de paniek te beheersen:

  1. Adem diep in en uit. Door diep adem te halen, kan je hartslag vertragen en kan het helpen om de angst te verminderen. Probeer langzame, diepe ademhalingen te doen en focus je op het in- en uitademen.

  2. Zoek een rustige plek om te zitten of te liggen. Verwijder jezelf uit de situatie die de paniek veroorzaakt, als dat mogelijk is. Zoek een rustige, veilige plek om te zitten of te liggen totdat de paniek afneemt.

  3. Probeer te ontspannen. Gebruik ontspanningstechnieken zoals progressieve spierontspanning of meditatie om de paniek te verminderen. Dit kan helpen om de fysieke en mentale spanning te verminderen die de paniek veroorzaakt. Je kunt bijvoorbeelde AWARE-methode doen (bron: Nick de Waard)

  4. Praat met iemand. Als je je paniekerig voelt, kan het helpen om met iemand te praten die je vertrouwt. Door erover te praten, kan je jezelf beter begrijpen en kan het je helpen om de paniek te verminderen.

  5. Zoek professioneel advies. Als je vaak paniekaanvallen hebt of als de paniek je leven beïnvloedt, kan het helpen om professioneel advies te zoeken. Een professioneel hulpverlener kan je helpen om de oorzaak van de paniekaanvallen te achterhalen en om te werken aan manieren om ze te beheersen.

Paniekaanvallen door stress hoeven gelukkig niet het einde van de wereld te zijn. Daarom is het verstandig om je in paniekaanvallen te verdiepen. Bij twijfel neem altijd contact op met je huisarts in de buurt. Zij kunnen jou ook helpen.